Söndag - utflykt till Vertou

Jag vaknade runt 10.30 som dagen innan och gick ned och åt frukost runt elva. Sa god morgon till mamman och N som var i N’s rum. Jag gick till köket, gjorde i ordning min frukost och pratade en del med pappan. Frågade om när valpen vaknat och han hade sovit ända till halv nio! Annars har han vaknat runt sex-halv sju. Han sa att jag måste haft roligt igår, jag hade varit borta från huset i nästan tolv timmar. Jag sa att jag verkligen hade haft det och han frågade om vi varit på bio (som vi ofta gör haha, de måste tro att jag är besatt av att se film på bio eller något haha). Han frågade om mina kompisar kommit tillbaka från lovet och jag sa bara en, Rike. Han sa då rätt oväntat om det fanns många tyskar i Nantes och jag sa bara två som jag känner, men en har lämnat. ”Ah il y a une suèdoise et une allemagne, n’est pas?” = ah det är en svensk och en tysk då. Jag sa att det är några andra också men de är inte så jätteinteressanta hehe.
Jag åt frukost och de åkte sedan iväg till en stor park, ungefär som Hyde Park i London vid tolv-tiden. Jag fixade mig och vid 12.15 gick jag till bussen och tog den till Talensac marknad/saluhall. Där köpte jag baguette och pain au chocolat och jag mötte sedan Rike. Vi gick till Carrefour för att köpa lite dryck och jag bestämde mig för att gå hem och byta jacka så hon gick tillbaka till Talensac för att köpa ost. Jag gick hem, precis när jag skulle öppna dörren såg jag att värdfamiljen kom hem. Jag gick in, till mitt rum, bytte jacka och gick sedan ned, sa hej till värdfamiljen och sedan hej då. Sedan promenerade jag till spårvagnen, mötte Rike vid Viarme och vid Commerce tog vi buss 42 vid 13.30 till Vertou. Tog en halv timme och Rike visade mig bilder från hennes två veckor i Berlin. Vi kom fram till Vertou, det är en förort till Nantes – en egen liten stad men det känns som landsbygd. Verkligen typisk fransk landsbygd.
Vi promenerade genom och hittade skyltar om Sèvre – det är en flod som rinner söderut. Vi satte oss vid flodkanten och åt baguette med morbier ost, så gott. Satt där ett bra tag, det var dock rätt kallt – runt 8 grader. Efter att ha suttit där ett bra tag gick vi till en restaurant och drack varm choklad och kaffe. Vi fortsatte sedan längs floden på promenad, så skönt att vara ute på landet. Efter ett tag vände vi, gick tillbaka och vid 16.30 tog vi bussen till Commerce och staden igen. Vi gick till bion Gaumont och köpte biljetter för filmen ”Main dans la main”, en fransk film som var väldigt bra och började 17.55. Det är så himla kul nu, den var rätt rolig filmen med mycket skratt och vi skrattade på samma ställen som fransoserna. Vi förstod alltså skämten och allt de sa, allt på franska! Rätt sjukt men kul. Efter filmens slut smet vi upp till nästa våning och såg filmen ”Foxfire”, en amerikansk film som också var bra. Det var efter en bok av Joyce Carol Oates.  Den var slut runt 21.45 och vi gick till Place de Cirque, jag tog spårvagnen vid 22.10 och var hemma lite senare. Spenderade tio timmar utanför huset, igår tolv timmar – med samma person också! Så kul när man hittar folk man klickar med. Jag sa hej till föräldrarna och gick sedan till mitt rum och sedan jag kom hem har jag bloggat, det tar tid att skriva och ladda upp bilder med segt internet. Nu ska jag straxt sova, imorgon börjar vardagen igen!

När vi kom fram till Vertou. Vi kände oss som turister men en bil stannade oss och frågade oss om vägen, kanske såg vi ut att komma från Vertou?
Den stora kyrkan.
Det var rätt dimmigt kan man säga!
Inuti kyrkan. Dessa katolska kyrkor är alltid "too much".
När vi kom fram till "promenade de Sèvre".
Här satt vi och åt lunch.
Rike och floden.
Körde ost och baguette, nedan morbier osten. Sån stor bit för 3 euro!!
Varm choklad för mig och kaffe för Rike.
Där till höger promenerade vi.
Det var någon katolsk högtid idag, något om att äta en kaka och hitta något i den (som risgrynsgröt) och den som finner den saken får en krona och blir kung.På bussen.Bion i Nantes. Blev julmust och Marabou apelsinkrokant - bäst.Alltså Frankrike slutar aldrig att förvåna mig. Chips med cheeseburger smak?!?!

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR