Mais qu'est-ce que je ferai après?

Jag fick några kommentarer på inlägget när jag frågade om vad jag ska göra efter mina tio månader här i Frankrike så här kommer ett inlägg om vad mina planer är just nu!

Jag kommer att åka hem en 19 juni, 8 dagar senare är jag hemma på Gotland där jag under sommaren kommer jobba på Ica Maxi. Tre dagar så åker jag till Göteborg för att se konserten med Robbie Williams. Sedan har jag, Sara och Rike planer (nästan 95% bestämt) att vi börjar med några dagar på Gotland, sedan ett tag i Stockholm och allt slutar med ett tag i Berlin där Rike bor! Sammanlagt blir det väl två veckor som resan blir och det kommer bli så roligt, runt mitten av augusti börjar resan!
Jag kommer då hem runt början av september då planen just nu är att stanna där, på Gotland. Ön som jag länge inte velat se mer av, ön jag velat lämna. Men jag känner nu efter 6 och en halv månad att det skulle vara väldigt skönt att bara få komma hem, att få vara hemma och göra allt man vill. Inga begränsningar då det är ens hem. Jag hoppas under hösten då kunna extrajobba på Ica Maxi, vara vikarie, läsa in Matte C då jag aldrig läste det i gymnasiet och läsa några universitetskurser på distans. Tjäna pengar och vara hemma igen, det är planen.
Sedan i januari 2014, så har jag tänkt åka till Spanien, rättare sagt Valencia, för att läsa spanska 25 timmar i veckan och bo på studentresidens. Har någon av mina läsare varit i Valencia så skriv! Det verkar som en trevlig stad, 800 000 invånare varav 100 000 studenter. Jag har läst spanska steg 1 och 2 men tentade också av steg 3 på två veckor i trean av gymnasiet så man kan säga att jag har läst 3 steg. Även fast Spaniens ekonomi är typ sämst så vill jag ändå lära mig spanska bättre, det vore roligt och det är nog inte så svårt när jag kan franska.
Jag kommer då åka hem i juni efter ett halvår i Spanien, jobba på Gotland igen för att tjäna pengar och nu kommer det allra nyaste tillskottet i min plan... Därefter i september åker jag till Tyskland för att plugga tyska. Likaså 25 timmar i veckan men delad lägenhet. Staden jag kikat på just nu heter Münster och det är så roligt, sådant sammanträffande, för det är exakt där Rike tänkt plugga i höst! Skulle vara så roligt att bo i samma stad och kanske dela lägenhet? Münster är iallafall en stad med drygt 200 000 invånare vararv 50 000 studenter, näst största studentstaden i Tyskland efter München och det gillar jag. Jag har aldrig tidigare tänkt på att lära mig tyska, det har aldrig tilltalat mig. Men nu när jag umgåtts nästintill varje dag i ett halvår med en tysk så har jag upptäckt hur mycket svenskan och tyskan har gemensamt, det kan inte vara så svårt att lära sig?! Visst grammatiken men det är svårt i alla språk. Och dessutom, Tyskland har en stark ekonomi så det är bra "jobbmässigt".

Jag stannar då där i 10 månader, till juni 2015 och jobbar på Gotland igen för att tjäna lite pengar. DÄREFTER så börjar jag plugga, förhoppningsvis står jag då där med 5 språk flytande vilket är en stor merit. Jag fyller då 22 senare på hösten, är 21 när jag börjar plugga och det är inte för gammalt tycker jag. Denna plan känns som den bästa just nu, mycket kan ändra sig men jag gillar planer. Verkligen. Vad jag ska plugga är fortfarande oklart, har länge kikat på Kandidatprogram i Europastudier med humanistisk profil i Lund och det passar ju med språken! Annars blir det väl Civilekonom, gärna med internationell inriktning, då det är väldigt brett. Jag vill ha något som har riktning utomlands, gärna jobb i EU eller företag med utländska kontakter. Och sen finns en annan sak, sedan i höstas har jag haft en sak i huvudet som jag skulle göra nästan allt för att bli, diplomat.

Vi får se, jag får se vad som händer men det känns bra att ha lite planer på vad jag vill göra efter detta år. Vad ska ni andra Au Pairer göra efter era Au Pair-år? Vad tycker ni om min lååååånga plan? Kommentera :D

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR