Känslan av att lämna sitt hem

Att lämna sitt hem kändes i augusti väldigt tufft och svårt. Likaså känns det nu, för det är faktiskt samma sak jag ska göra. Jag kommer den 19 juni ta mina väskor och all min packning och flytta. Det känns ganska tufft nu. Jag har vissa dagar då jag känner hur skönt det är att få åka tillbaka till Sverige och vissa dagar då det bara känns svårt. Det där är också ganska svårt, jag kan inte riktigt säga att jag ska åka hem eftersom detta är mitt hem också. Jag har två hem. Vissa dagar är det en så härlig känsla att veta att det endast återstår 36 dagar. Vissa dagar känns det jobbigt och jag får ont i magen av att tänka på det, att snart så ska jag säga hej då till min stad, min värdfamilj och framförallt alla mina vänner. Det kan vara sista gången som jag ser många av dem.

Jag trodde aldrig att det skulle vara svårt att åka hem. När jag lämnade Sverige för snart mer än 9 månader sedan så var det resan till Frankrike som kändes svårast, inte resan tillbaka till Sverige. Men nu är det den känslan som jag får. Jag har läst på lite om hur det är att komma tillbaka till sitt hemland efter att ha bott utomlands så länge. Det är länge, det tycker jag, 10 månader. Enligt vissa kan det vara att man får hemlängtan, alltså man saknar sitt andra liv, livet som man levde där borta. Dessutom har man upplevt så mycket under dessa 10 månader och man vill så gärna dela med sig av allt men det är inte säkert att alla orkar eller vill lyssna på allt. Jag pratade med Sara om detta, hur vi känner att allt med tillbakaresan är svårt. Mest att man måste glömma bort alla uttryck och ord som man använder här samt alla vanor. Vi har så himla många internskämt här att det inte är klokt. Jag kommer inte heller i Sverige kunna prata så lätt med någon om vad som hänt under ett tillfälle här eftersom det är här det hände. Det är två helt olika liv. Dessutom lämnade jag Sverige 2 månader efter studenten, innan dess var det bara skolan men nu står man där på fria ben. Jag vet inte längre hur min vardag ser ut i Sverige, jag får se till att skapa den.
Idag har jag 36 dagar till att jag åker hem, imorgon är det exakt 4 veckor till det att jag lämnar Nantes med min familj. Idag om exakt 4 veckor har jag min sista dag här. Det är verkligen med blandade känslor som jag skriver detta. Att åka tillbaka är både positivt och negativt. Jag kommer iallafall sakna alla kompisar så himla mycket och främst Sara och Rike - utan dem vore detta år så mycket tråkigare.

Kommentarer
Postat av: Anonym

så fint skrivet.... och så sorgligt..... började gråta lite smått....
precis det här pratade Gustav och jag vid middagen ikväll, m att om en månad påbörjar vi vår resa ned för att "hämta hem" dig och ha semester tillsammans...
om dina (och även våra) känslor inför att lämna pojken och hans familj där du har varit de senaste 9 månaderna. Du skall vara så glad över att ha haft turen att få vara en i deras famlij , träffa så många nya underbara vänner besöka en mkt trevlig stad och uppleva den och samtidigt fått utveckla dig själv
kram mamma

2013-05-14 @ 21:07:01
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR