Hitta värdfamilj

Jag har fått några kommentarer om jag kan berätta lite om hur jag valde min värdfamilj och svaret är SJÄLVKLART.
Jag åker privat, det vill säga jag har ingen agentur eller organisation som jag kan vända mig till eller som har ordnat allt åt mig. Jag och min värdfamilj har ordnat allt själva. Jag är väldigt, väldigt nöjd med detta, kände inte för att betala massa avgifter till en organisation när jag lika gärna kunde göra det själv. Dessutom vet jag allting, jag och värdfamiljen har kommit fram till allt tillsammans, alla regler och avtal. De går självklart efter riktlinjerna här i Frankrike, det vill säga det som är lagligt här.
En till anledning till att jag inte valde en organisation var att jag inte hade den erfarenhet som de kräver, 200 timmar med barn. Jag hade ingen erfarenhet alls innan jag åkte hit och det visste min värdfamilj om. Jag sa att jag skulle göra mitt bästa och de kunde hjälpa mig hur jag skulle göra om jag var osäker.

Till själva processen då! Jag registrerade mig på aupair-world.net den 22/2-2012 och valde från början att jag ville åka till Frankrike, Spanien eller England eftersom det är språken jag behärskar. Fick ett svar från en familj i Sevilla, Spanien men det kändes så oseriöst så jag avslutade den kontakten. Kommer inte ihåg exakt men efter ett tag var jag mer och mer säker på att det var Frankrike jag ville till. Man kan välja om man helst vill bo i en stor eller liten stad eller på landet och jag valde alla alternativ och alla områden i Frankrike. Det kom svar från olika familjer men ingen som kändes som den rätta. En familj utanför Rennes (en och en halv timme med bil från Nantes) kändes till slut väldigt bra. Vi hade mycket kontakt på mejl innan jag till slut bestämde mig för att tacka nej till dem eftersom jag inte ville bo på landet. Jag har bott på landet nästan hela mitt liv och nu ville jag uppleva något nytt. Att vara tvungen att köra bil i en halv timme för att komma till Rennes kändes inte så lockande. Nu hade jag också ändrat mig om var jag ville bo, jag ville bo i Paris.
Jag ändrade min profil att jag ville bo i Paris och fick en del ansökningar. Bland annat en familj i Saint-Germain-En-Laye, Poissy och Puteaux. Jag fick också en ansökan från en familj i Nantes, alltså min nuvarande, fastän jag skrivit att jag ville till Paris och detta är jag så glad över. Jag läste deras brev som de skrivit och kände redan då, det här känns riktigt bra. Jag svarade en halv timme senare och likaså de. Kommer ihåg att mamma sa efter jag läst mejlet för henne: "du måste svara direkt, nu! skynda!" Vi skickade minst två mejl varje dag och det kändes riktigt bra alltihop. Det var den 15/4 som jag fick kontakt från familjen. 6 dagar senare, den 21/4 skypade jag en timme med familjen och allt var på franska. Alla våra mejl och skypesamtal har varit på franska. Efter samtalet på Skype kändes allt så bra. Jag är deras första Au Pair men för mig är det positivt!
Den 22/4 svarade de att de ville att jag skulle jobba för dem, riktigt glad blev jag!  Den 26/4, fyra dagar senare bokade jag en enkel flygbiljett till Paris och tågbiljett Paris - Nantes. Vi höll stadig mejlkontakt under de fyra månaderna och skypade två gånger till.

Jag visst inget mer om familjen än det som stod på pappret, vissa tyckte det var en aning tokigt att inte åka med organisation och utan att ha träffat dem men inte jag. Jag gick på min magkänsla och den stämde till 100%! Ett tips är att skypa med familjen och vara säkra på att ni båda är överrens, om du inte är det säg det så kanske ni kan komma fram till något tillsammans. De har endast ett barn och det kändes också bra för mig eftersom jag inte har någon större erfarenhet. Detta har faktiskt inte varit något problem måste jag säga, allt har gått bra! Ett annat tips är att inte vara för bestämd om var man vill bo, landet är viktigt att man är säker på men inte staden tycker jag. Det allra viktigaste är familjen. Om familjen känns bra så kommer säkert staden också göra det!
Om ni har några frågor, tveka inte att fråga!

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR