# une question pour moi

Jag fick en fråga för några dagar sedan och tänkte svara på den i ett inlägg, ifall någon annan undrar.

Men du, vad är det för grejer som måste fixas? Typ internationellt körkort, kontantkort till mobilen, kontrakt, bankkort... Är det något mer?=)

Jag behövde inte skaffa något internationellt körkort då jag åkte till Frankrike som är medlem i EU, jag behöver inte heller köra bil här. Här är ett utdrag som jag hittade på motormännen;

"För resor i Norden eller inom EU krävs inte internationellt körkort. Däremot bör eller måste du ha det i de flesta länder utanför EU. Australien och Nya Zeeland kräver en engelsk översättning av ditt svenska körkort. Enklaste sättet är att skaffa ett internationellt körkort. I USA är internationellt körkort en stark rekommendation. Amerikansk polis är inte skyldig att känna till svenska körkort. Saknas internationellt körkort kan en poliskontroll ta lång tid. Gäller alla delstater, framförallt Florida."

Kontantkort till mobilen kan värdfamiljen stå för ibland, min gjorde det. Annars, ta med en mobil från Sverige som är upplåst, inte operatörslåst, och på plats köper (eller får du) ett sim-kort till någon av landets operatörer. Googla eller fråga värdfamiljem om det bästa! Jag använder Free här, det kostar 2 euro per månad som värdfamiljen betalar och med det får jag 2 timmar samtal till alla operatörer och obegränsade SMS. Så bra!

Jag råder er alla till 100% att skriva kontrakt med familjen! Det finns många olika, jag hittade ett på Aupair-world.net till exempel och så finns det även som "regeringen" i landet har. Min värdfamilj hittade det senare alternativet och det är det vi skrev på. I det står arbetstimmar per vecka, semester, lön osv. Skriv ett kontrakt så ni har allt på papper, ett "bevis". Ha även med uppsägningstiden på det kontraktet.

Bankkort då, jag funderade på att skaffa det i början men det kändes inte så nödvändigt. Jag får min lön i kontanter och hemma i Sverige har jag Handelsbanken så de tar inte ut ett öre i kostnad om jag tar ut pengar eller betalar med det här vilket är bra! Det är en smakfråga, dock krävs rätt mycket papper men men. Min kompis Rike har det och för henne gick det jätteenkelt att fixa ett bankkonto.

Jag lägger till att ordna så ni har en försäkring, antingen kollar ni med värdfamiljen hur de gör, om ni kan vara under deras hemförsäkring eller så skaffar ni er en egen. Jag har båda två, min värdfamilj ordnade en Au Pair-försäkring åt mig och så har jag en utlandsförsäkring från Länsförsäkringar, den är väldigt bra - täcker det mesta!

Det var nog det som jag kommer på nu, ska fundera om det är något annat. Har ni andra Au Pairer något att lägga till så kommentera :]

Kommentarer
Postat av: Gabriella Svensson

Vad jag har fattat det som så behöver man bara skaffa internationellt körkort om man ska stanna i Frankrike mer än 1 år, annars klarar man sig med det svenska :)

Svar: Jaha! Tror du inte att det funkar det svenska hela tiden eftersom det är EU? :) äsch jag vet inte x)
/Mikaela Åhlén

2013-02-23 @ 12:27:43
URL: http://fairyfloss.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej!
Är du säker på att det är gratis att ta ut pengar i utlandet med Handelsbanken? Vet att det är gratis att betala med kortet. För jag har också Handelsbanken och har för mig att de tar 35 kr i avgift/uttag?

Svar: Ja jag är säker! Jag tar rätt ofta ut pengar och 10 euro blir runt 87 kronor på kontoinformationen. Jag har sett samma sak, att det kostar att ta ut men det blir aldrig någon avgift :O jag har iallafall aldrig fått någon avgift :)
/Mikaela Åhlén

2013-02-23 @ 16:18:15
URL: http://vivoenmallorca.blogg.se
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR