Fråga angående att träffa nytt folk och åka privat

Jag fick en fråga för några dagar sedan och svarar på den i ett inlägg då jag kan tänka mig att fler undrar samma sak.

Hej!
Jag har en allmän fundering, och det är hur pass lätt det är att träffa andra ungdomar? Jag tänkte eftersom man ändå har lite ledig tid i veckan, och det kan ju vara roligt att fylla den med lite egna aktiviteter. Hur har du lärt känna andra ungdomar? Och är det då andra au pairer, eller är det fransoser?

Och en till fråga, ångrar du på något sätt att du inte åkte via en organisation? Jag tänker på ifall man skulle hamna hos en jättekonstig familj, så finns det ingen som "backar upp/stöttar" en (så som en organisation utger sig göra). Kändes det som en oro eller hur tänker du om det? Tack för en jättebra blogg!
 
Tack så mycket, alltid jätteroligt att höra :) Jag tyckte det var enkelt att träffa folk i min ålder. Dels för att jag var medlem på vissa sidor på internet och även gick jag i en skola med främst Au Pairer i Nantes. En av mina bästa kompisar Rike hittade jag på Couchsurfing. Jag hade skrivit på deras forum i Nantes om någon var Au Pair där men det var bara lite konstigt folk som svarade först. Sedan svarade Rike, jag la till henne på Facebook och vi skypade också en kväll i juli förra året. Och sen Sara, henne hittade jag på Aupairforum.se och vi möttes sedan upp i Nantes och hängde nästan varje dag hela året. Vi var också ute rätt mycket (som ni nog har märkt hehe) och där mötte vi mycket folk också. Som våra närmaste kompisar som vi hade mötte vi faktiskt i september av en slump och vi hängde tills det att vi åkte hem. Använd den lediga tiden, gör saker, träffa människor och var framförallt öppen. Om någon frågar om man vill göra något; gör det! Ingen känner dig där och man kan vara som man vill. Det var mycket tack vare att jag gjorde saker och gick ut som jag träffade folk. Jag umgicks faktiskt bara med 2 Au Pairer, alla andra var studenter som pluggade franska på Nantes Universitet. Dock inte fransoser, det var bara när vi var ute och träffade folk för att prata med under kvällen men inget mer.

Till din andra fråga så är jag jättenöjd att jag åkte privat. Man betalar inga dyra avgifter till en organisation, man vet exakt vad som gäller mellan sin värdfamilj och sig då det är en själv som kommit fram till det villkoren. Matchningsprocessen kan också bli så lång eller kort man vill, man bestämmer allt själv vilket jag tycker är så bra. Jag är verkligen så nöjd och verkligen glad att jag åkte privat. Men du har rätt, man kan hamna i sämre familjer och då kanske det känns bra att ha någon som stöttar. Jag kände dock att jag ville flytta utomlands själv, göra det till 100% och vara modig som vissa tyckte jag var (vilket jag inte höll med om) och inte ha någon organisation som gör lite av jobbet åt mig. Att jag åkte helt ensam fick mig att växa mer än vad skulle gjort annars tror jag. Även att jag fick en sån bra värdfamilj som jag fick har nog mycket att göra med varför jag är så positiv till att åka privat, vi hade en enda diskussion under hela året. EN! Dessutom hade jag aldrig kunnat åka som Au Pair med en organistation då jag inte hade någon erfarenhet. Men det är en smaksak, man får känna efter själv vad som passar en bäst.

Hoppas du blev nöjd med svaren, om det är något mer, fråga bara! :)

Kommentarer
» KOMMENTERA INLÄGGET HÄR

« NAMN SPARA INFO?
« E-POST
« URL

» KOMMENTAR